Svar: Mos/grød lig med problemer med maven

23. august 2012

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mie

Tak for dit brev :)

Du skriver ikke hvor store mængder skemad du giver din dreng, men det er rigtig vigtigt at du ikke giver ham andet end smagsprøver, når han ikke er ældre - heller ikke selvom han gladeligt åbner munden.

Det er vigtigt at holde mængden af skemad nede, for at maven ikke går i stå. Den mad han får skal gives ud over den mængde mælk han plejer at få, han bør således ikke spise så meget skemad, at det nedsætter hans mælkeindtag.

Jeg anbefaler normalt at man starter med skemad til frokost og efter 3-4 uger kan man begynde at give lidt skemad om aftenen, hvis det i øvrigt fungerer og barnet trives. Jeg anbefaler også at man kun giver 3-5 skefulde og max 1/2 dl grød eller mos til at starte med. Hvis man har et barn der virker meget sulten, så kan man godt give skemad to gange dagligt. Det er her bedre at give 1/2 dl. frokost og aften end det er at give 1 dl. en gang dagligt.

Nogle børn reagerer lidt voldsommere på grøntsagsmos end på grød og du kan derfor godt prøve at give lidt grød i stedet. Du kan give ham risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød - alle disse typer er uden gluten. Du finder opskrifter i min bog "Helens ...

Annonce

... bog om børn og mad".

Jo tidligere man starter med skemad, jo længere overgangsperiode vil der være og jo længere tilvænningstid vil han have brug for. Pres ham ikke for meget, da det godt kan gøre at han så pludselig lukker munden og ikke vil spise ... Små mængder af gangen. Du må dog godt variere, så han får lidt forskelligt, det er helt okay.

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen: Flaske

Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost: Tilbydes smagsprøver af lidt grød, max 1/2 dl. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag: Flaske

Sover 3. lur

Aften: Tilbydes smagsprøver af lidt grøntsagsmos, max 1/2 dl. Vand af kop. Dette skemåltid introduceres først, når skemaden til frokost fungerer godt.

Flaske og puttes til natten

Sen aften: Flaske

Midt nat: Flaske gives også ofte stadig om natten i denne alder.

Nogle børn får tænder allerede i 4 måneders alderen, andre først langt senere. De fleste børn får de første tænder omkring 6 måneder. Når tænderne bryder frem, så kan det godt gøre ondt og det kan godt gøre at barnet i en periode ikke rigtigt vil spise.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren