Svar: Mos/grød lig med problemer med maven
23. august 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev :)
Du skriver ikke hvor store mængder skemad du giver din dreng, men det er rigtig vigtigt at du ikke giver ham andet end smagsprøver, når han ikke er ældre - heller ikke selvom han gladeligt åbner munden.
Det er vigtigt at holde mængden af skemad nede, for at maven ikke går i stå. Den mad han får skal gives ud over den mængde mælk han plejer at få, han bør således ikke spise så meget skemad, at det nedsætter hans mælkeindtag.
Jeg anbefaler normalt at man starter med skemad til frokost og efter 3-4 uger kan man begynde at give lidt skemad om aftenen, hvis det i øvrigt fungerer og barnet trives. Jeg anbefaler også at man kun giver 3-5 skefulde og max 1/2 dl grød eller mos til at starte med. Hvis man har et barn der virker meget sulten, så kan man godt give skemad to gange dagligt. Det er her bedre at give 1/2 dl. frokost og aften end det er at give 1 dl. en gang dagligt.
Nogle børn reagerer lidt voldsommere på grøntsagsmos end på grød og du kan derfor godt prøve at give lidt grød i stedet. Du kan give ham risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød - alle disse typer er uden gluten. Du finder opskrifter i min bog "Helens bog om børn og mad".
Jo tidligere man starter med skemad, jo længere overgangsperiode vil der være og jo længere tilvænningstid vil han have brug for. Pres ham ikke for meget, da det godt kan gøre at han så pludselig lukker munden og ikke vil spise ... Små mængder af gangen. Du må dog godt variere, så han får lidt forskelligt, det er helt okay.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Flaske
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes smagsprøver af lidt grød, max 1/2 dl. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sover 3. lur
Aften: Tilbydes smagsprøver af lidt grøntsagsmos, max 1/2 dl. Vand af kop. Dette skemåltid introduceres først, når skemaden til frokost fungerer godt.
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske
Midt nat: Flaske gives også ofte stadig om natten i denne alder.
Nogle børn får tænder allerede i 4 måneders alderen, andre først langt senere. De fleste børn får de første tænder omkring 6 måneder. Når tænderne bryder frem, så kan det godt gøre ondt og det kan godt gøre at barnet i en periode ikke rigtigt vil spise.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske